Små blommor Steg För Steg.

 
Dom här blommorna är väldigt lätta och jag tycker att dom är bra utfyllnadsblommor. Jag gjorde dom första gången till en tårta som det skulle vara en stor blomma på och jag hade dom här blommorna och några andra runt om.
 
Bilderna är inte riktigt dom bästa, vilket händer när man bakar på natten och ljuset är dåligt =P
 
Bild 1.
 Det här är vad du behöver. Jag har en enkom sax till bakning!!
Självklart kommer du att behöva mer blomtråd och mer SP bollar, detta är för en blomma.
 
Bild 2.
 Rulla SP till en rund boll ( Bild 1 ). Sätt en finger på SP bollen och använd verktyget för att göra ett litet hål som på bilden.
 
Bild 3.
Lägg än en gång fingret på SP och med detta verktyg göra ett större hål. Rulla den fram och tillbaka på bordet medans du gör ett större hål för att få mer en konform istället för en boll.
 
Bild 4.
 Fortsätt med samma verktyg och fortsätt rulla SP medans du gör hålet större. Det ska bli ganska djupt och ganska tunna sidor.
 
Bild 5.
 Använd saxen och börja klippa, detta blir blombladen. Hur många blad det blir beror på hur breda du vill ha eller vilken storlek du gör blomman. Efter man har klippt klart så viker man ut bladen lite, så att blomman ¨öppnar¨ sig.
 
Bild 6.
Nu är det dags att sätta dit blomtråden. Rulla blomman lite mellan fingrarna så att det bli längre och smalare nertill. Efter det så trycker du in blomtråden, var försiktig så du inte trycker hela vägen igenom.
 
Bild 7.
 Ställ ner din i en skål med socker så den får torka en stund. Man kan lämna blomman såhär eller så man kan måla eller lägga lite strössel i mitten.
 
Bild 8.
 Jag hade strössel pärlor i mina. Ta en pensel och dutta lite ätbart lim i mitten av blomman och lägg dit pärlorna.
KLART =)
 

Här är hela tårtan med alla blommor.
 
 
 
Frida
Steg för Steg | blomma, blomtråd, rosa, steg för steg, sugarpaste | |
Upp