Italiensk maräng Steg För Steg.

 
Förra inlägget var på en tårta som var täckt med italiensk maräng, så nu tänkte jag att vi kör steg för steg. Italiensk maräng är inte alls svår och tar inte lång tid, men många blir lite nervösa när det ska kokas sockerlag som sen ska hällas i äggen och visaps samtidigt.
 
Steg 1.
Häll vattnet och sockret i en kastrull, lägg i termometern. Slå igång plattan och rör om lite nu och då.
 
Steg 2.
Dela äggen och häll äggvitorna i en ren och torr bunke. När jag ska seperera vitan och gulan så gör jag det ett och ett i ett glas. Man vill inte göra det direkt i bunken ifall det skulle komma med lite gula.
 
Vispa upp äggen, japp du ska kunna vända skålen över huvudet utan att få något i håret ;)
 
 
Steg 3.
Rör om i sockerlagen lite nu och då. När tempraturen når upp i 121 grader så är det klart.
 
Steg 4.
Häll sockerlagen i tunn stråle ner i äggvitan, vispa samtidgt med elvispen på medel till hög. Du kommer att se att äggen börja se glansigare och lenare ut.
När du har hällt ner all sockerlag då kan du dra ner elvispen till låg till medel. Fortsätt att vispa en stund så att marängen får svalna lite.
 
Steg 5.
När du har vispat klart kommer det att se ut så här. Nu är marängen klar.
 
Steg 6.
Dags att börja spritsa, å i mitt fall så är det en tårtan som ska täckas.
 Om du inte är hundra på hur du ska spritsa så testa i mitten, då det kommer att synas minst. Och du kan alltid ta bort det.
 
 
 
Steg 7.
Den du har spritsat klart är det dags att ta fram brännarn.
Jag har en helt vanlig brännare från Clas Ohlson.
Var försiktig när du gör det här så du inte bränner dig, Rekomenderar att endast vuxna gör detta.
 
 
 
Nu är du helt klar!! =D
 
Jag tycker absolut att man kan lämna tårtan såhär, tycker att det är snyggt!
Däremot så hade jag hallon på min, också snyggt men sen så tycker jag att färska hallon är ju supergott!! ;)
 
Frida
Steg för Steg | Italiensk maräng, sockerlag, steg för steg | |
Upp