Garnnystan och sticknålar, farmor tårta.

 
Den 29 september fyllde min farmor 75 år och hon ville att jag skulle göra en tårta till henne. Jätteroligt att hon frågade mig =D Men hon ringde lite sent så jag fick göra en lite enklare tårta, eller ja enklare för mig =P
 
Jag fick göra precis som jag ville gällade smak och utseénde. Och när jag tänker på min farmor så tänker jag på att hon alltid stickar och hon bjuder på en MASSA fika. Så det fick bli en tårta i sticknings tema.
Och trots att det var en enkel tårta så är den ändå en av mina favoriter, tycker att garnnystan blev så bra åsså gillar jag färgerna.
Smakerna blev citronmouse och hallongrädde. Jag försökte ha så lite socker i som möjligt i fyllningarna. I hallongrädde är det inge extra socker, det syrliga är från bären. Och i citronmousen så är det 0,75 dl socker till ett lager för en normalstor tårta. Jag gjorde en lite mindre tårta vilket betyder ännu mindre socker.
 
Så här blev den =D
 
Garnnystanarna är gjorde i sockerpasta. Först rullade jag en boll, sen så rullade jag ut sockerpasta så den blev smal och lång, tvinade det och la över bollarna. Då slipper man göra ett helt garnnystan, vilket mest troligt skulle ta otroligt lång tid.
 
 
Farmor blev riktigt nöjd över tårtan och det är ju helt klart det viktigaste!
 
Snart så kommer pappas födelsedagstårta upp. Fick välja utseénde där också så jag överraskade honom med en lastbil =)
 
Frida
Tårtor | farmors tårta, födelsedagstårta, garn tårta, garnnystan sticknålar stickning tårta, knitting cake, sticknings tårta | |
Upp