Däcktårta

 
Jag gjorde några tårtor under februari men har inte lagt upp alla än. Så här kommer en däcktårta som jag gjorde till min kusin när han fyllde 18 år. Han längtade verkligen till sin 18 års dag så han kunde få ta körkortet, som han gjorde kort efter.
 
Smakerna var citron och jordgubb. Jag gjorde en chansning och köpte färska jordgubbar, detta var under februari, då brukar dom inte alltid smaka så mycket. Men dom var supergoda! Smakerna blev perfekta och jag tycke själv att det var en av mina godare tårtor.
 
Detta var minn första däcktårta och jag har inte blivit så bra att måla med pensel än, men man lär sig =)
 
 
Lite bilder hur jag gjorde tårtan.
Så här gjorde jag för att få ner fälgen i tårtan
 
Tog något runt som passade i storleken och la den i mitten
 
Skar runt med en kniv och skar bort lite botten som blir i ringen, men inte hela vägen ner till fyllningen!
 
Detta är mitt under spacklingen, man kan se en liten nivårskillnad.
 
Tårtan är täckt och man ser tydligare vars jag har gjort plats för fälgen. Efter detta kommer en av mina favorit saker, ånga!! =)
 
Ångad och klar, så stor skillnad.
Däckkmönstret gjorde jag med baksidan av en kniv, går lika bra med en linjal, men va försiktig så man inte trycker igenom sockerpastan.
 
 
På måndag lägger jag ut bilder på min första marmor tårta. Visar också hur jag gjorde den.
 
Frida
Steg för Steg, Tårtor | 18år, 18årstårta, däcktårta, födelsedag, födelsedagstårta, mönster | |
Upp