Jordgubbssalsa


Imorgon är det midsommar så ikväll blir det att förbereda allt som ska ätas. Jag ska bland att göra en somrig gräddtårta till efterrätt och jordgubbssalsa som jag och sambon som vi ska ha tillköttet. 




Jordgubbssalsa är supergott och alla ser skeptiska ut när jag berättar om det. Men jag tycker verkligen ni ska testa, det går fort att göra och det är superenkelt! Du kan göra den dagen innan och ställa i kylen. Eller bara några timmar innan du ska äta. (Om samma dag kolla mitt tips längre ner)

Ingredienser:

•1 liter jordgubbar 
•1 tsk salladslök el. 1/2 purjolök 
•2 msk pressad citron
•2 msk olja
•1 msk farinsocker 
•2 msk hackad persilja 
•1/2 tsk salt
•1/2 krm svartpeppar 
•1/2 krm cayennepeppar 

Gör såhär: 

• Hacka purjolöken.
• Blanda samman allt förutom jordgubbarna 
• Hacka jordgubbarna i olika stora bitar. (Kolla tipset längre ner)
• Lägg ner jordgubbarna och rör om.

Förvara det i kylen. Håller utan problem i 2 dagar.
Tips! Om du gör jordgubbssalsan samma dag så hacka i små bitar! 

Frida

Recept | jordgubbar, jordgubbssalsa, snabbt och enkelt, somrigt, tillbehör | |
Upp